Tekst Ruben Murk

Auto’s zitten vol met sensoren, microprocessoren en veiligheidssystemen die ons autoritje aangenamer en veiliger maken. Onze auto’s zijn rijdende computers geworden.

Informatie wordt via een datanetwerk verzonden. Maar zijn die data veilig en kun je voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt?

De technische snufjes krijgen een steeds belangrijkere plaats in de auto. Zo bestaan er al systemen voor onder meer stabiliteit en remmen en een hulp bij inparkeren.

"Want die informatie moet via open datanetwerken worden verstuurd. En dan ligt misbruik ervan op de loer."

Schooltassen

Maar dat is pas het begin. Want in de nabije toekomst gaan auto’s steeds meer met elkaar communiceren: ‘vehicle to vehicle’ of V2V zoals de auto-industrie dat zelf graag noemt. Een autofabrikant pleit er zelfs voor om transponders in bijvoorbeeld kleding, telefoons, schooltassen en wegmeubilair te verwerken. Zo kunnen auto’s naast andere auto’s ook voetgangers, fietsers of verkeerslichten herkennen.

Maar daar schuilt nou juist een gevaar, waarschuwt Aart Spek. Want die informatie moet via open datanetwerken worden verstuurd. En dan ligt misbruik ervan op de loer. Spek is verkeersgevallenonderzoeker bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).

Wifi

Datanetwerken van auto’s zijn tot op heden vrijwel onbeveiligd geweest. Dat kwam omdat het van oorsprong gesloten systemen waren; het was alleen bedoeld om te communiceren met onderdelen binnen de auto en niet daarbuiten. “Maar entertainmentsystemen met wifi en bluetooth hebben de deur naar deze netwerken opengezet”, schetst Spek.

Op een congres van de auto-industrie waar Spek aanwezig was, werd een filmpje vertoond waarop iemand vanaf een andere locatie inbelt op een auto en de verlichting aanzet. “Bij auto’s met ‘active cruise control’ en parkeerhulp worden de commando’s voor gas geven, remmen en sturen ook over het netwerk verstuurd.”

"Datanetwerken van auto’s zijn tot op heden vrijwel onbeveiligd geweest."

Beveiliging

Toeleveranciers van de auto-industrie werken aan hardware-oplossingen en willen dat er een standaard beveiligingsniveau komt. Daar ligt voor de auto-industrie een grote opgave, zegt Spek, want dataveiligheid krijgt een extra dimensie bij communicerende auto’s. “Kun je voorkomen dat een kwaadwillende zich virtueel voordoet als zware vrachtauto op de verkeerde weghelft en daarmee tegemoetkomende auto’s aanzet tot potentieel gevaarlijke uitwijkmanoeuvres?"