Van welk merk en type komt deze autoverf? In de autovervendatabank vindt het NFI alle mogelijke varianten.

"In totaal bevat deze databank 14 duizend tinten van vrijwel alle in Europese autoverven."

Grijs is samen met blauw de meest voorkomende autokleur, blijkt uit de Europese database EUCAP. In totaal bevat deze databank 14 duizend tinten van vrijwel alle in Europese autoverven. De gegevensbank wordt beheerd in Wiesbaden en kan worden ingezien door 61 forensische instituten in 34 landen. Zij voegen informatie toe van nieuwe autoverven, plus de infraroodspectra (chemische samenstelling) van de verschillende verflagen. In totaal bevat de databank 62 duizend spectra.

Minimaal één tiende vierkante millimeter

Om goed onderzoek te kunnen doen, hebben teamleider en verfonderzoeker Jill van Velzen en haar collega’s minimaal een monster van één tiende vierkante millimeter nodig. De sporen kunnen afkomstig zijn van een plaats delict, voertuig, pand, voorwerp of de kleding van een slachtoffer. Het lastige aan autoverven, zegt  Jill, is dat ze bestaan uit vier lagen. “Ze hebben alle vier een andere chemische samenstelling.” Een Franse database, te raadplegen via de autovervendatabank, registreert deze gecombineerde laagopbouw.

"Onderzoek begint vaak met het vergelijken van kleurstalen van autoverffabrikanten. Met het blote oog komen onderzoekers al een heel eind."

Zeldzaamheid

In zo’n zestig  zaken per jaar krijgt de afdeling Microsporen van het NFI een autoverfmonster binnen. De verfonderzoekers kunnen naast het achterhalen van het automerk ook aangeven hoe bijzonder de chemische samenstelling van een autoverf is. “De kleurloze verf die zowel op Audi, Volkswagen als Mercedes voorkomt, heeft minder bewijswaarde  dan een verf die alleen wordt toegepast op de Peugeot 306.” Hoe meer lagen beschikbaar voor onderzoek, hoe kleiner de kans dat er meerdere merken overblijven. Daarnaast kunnen onderzoekers in veel gevallen zien of een verflaag origineel is of overgespoten.

UV-toplaag is standaard

Onderzoek begint vaak met het vergelijken van kleurstalen van autoverffabrikanten. Met het blote oog komen onderzoekers al een heel eind. Na chemisch onderzoek volgt een check met de databank. Qua chemische samenstelling gaan autoverven steeds meer op elkaar lijken, zegt de verfonderzoekster. Autoverffabrikanten kijken de kunst bij elkaar af. Zo heeft vrijwel ieder automerk tegenwoordig een kleurloze toplaag met UV-beschermer. “Gelukkig zijn er nog genoeg andere eigenschappen over om autoverven te onderscheiden.”