Tekst Ruben Murk

Het NFI ligt in Den Haag, maar regelmatig duiken berichten op waarin staat dat het NFI in Rijswijk is gevestigd. Een fout die vanuit historisch perspectief goed te verklaren valt. @NFI legt uit hoe dat zit.

"Werklozen moeten aan het vliegveld meebouwen."

De gemeente Rijswijk geeft op haar website een uitvoerige geschiedkundige beschrijving van het terrein. Die begint in de zeventiende eeuw, als een edelman een boerderij met landgoed bouwt tussen Den Haag, Delft en Rijswijk. Omdat op het terrein veel iepen groeien, is de naam van de boerderij snel geboren: Ypenburg.

Het plan voor een luchthaven ontstaat in de jaren dertig. Werklozen moeten aan het vliegveld meebouwen. Binnen zes maanden is het vliegveld klaar en het is in die tijd ongeveer even groot als Schiphol.

Oorlog

Het Nederlandse leger eist het vliegveld in 1939 op vanwege de oorlogsdreiging. Na de capitulatie nemen de Duitsers het vliegveld in beslag, repareren het, maar gebruiken het niet. Ze zijn bang dat het een te makkelijk doelwit voor de Britten is.

Dankzij een zakenman wordt Ypenburg weer een goedlopend vliegveld. Hij maakt er vooral een zakelijke luchthaven van. Ook vestigt hij er een verkoop- en reparatiebedrijf van vliegtuigen. Dat fuseert in 1954 met Fokker.

"Voor de entree van het NFI zijn nog kenmerken van vliegveld Ypenburg zichtbaar."

Nieuwbouw

In de jaren vijftig worden steeds meer huizen in de buurt van het vliegveld gebouwd. In 1957 vertrekken of landen er daarom niet langer commerciële en vrachtvluchten. Militaire vluchten gaan nog door tot eind jaren zestig. In 1991 sluit het definitief en moet het plaatsmaken voor nieuwbouw.

Tijdens de onderhandelingen over de bouwvergunningen voor de NFI-nieuwbouw, gaat Ypenburg in 2002 over van gemeente Rijswijk naar Den Haag. Mogelijk dat daarom Ypenburg – en dus het NFI dat er sinds 2004 is gevestigd – af en toe nog tot Rijswijk wordt gerekend.

Landingsbaan

Vóór de entree van het NFI zijn nog kenmerken van vliegveld Ypenburg zichtbaar: een landingsbaan met – in begroeiing ontworpen – aftakkingen voor taxiënde vliegtuigen.